Dark mode


A+ | Скинути | A-
Блокування кордону. Як Туск може зупинити мітингСюжет
Блокування кордону. Як Туск може зупинити мітингСюжет
Новий уряд Польщі вже робить заяви про те, що змінить підхід до вирішення питання і його дії вже мають перші позитивні результати.

Питання блокування українського кордону може скоро вирішити новий уряд Польщі на чолі з лідером опозиції президентові Дональдом Туском, вважають як польські так і західні ЗМІ. Адже, на їхню думку, у відкритті пунктів пропуску, в першу чергу, зацікавлені самі польські перевізники.

Так, польська газета Agropolska написала про ситуацію з польсько-українським кордоном посилаючись на інтерв’ю Туска після засідання Ради міністрів. На ньому він заявив, що зробить все можливе, щоби полегшити життя і долю польських автоперевізників. Також він назвав протест на кордоні змішаним. Тобто там були не лише перевізники, а також польські фермери з так званого “Ошуканого села”.

Окрім цього новий глава польського уряду заявив, що українська сторона зробила деякі пропозиції, які могли б полегшити ситуацію польських водіїв, але вони, на його думку, не були достатніми для того, аби задовольнити їх інтереси. Щодо швидкої зміни правил перевезення на європейському рівні, то вона йому видається нереальною.

“На європейському рівні правила, які є одним з джерел цих проблем, все одно діють до червня. Я не думаю, що до червня вдасться щось радикально змінити на європейському рівні – це я відкрито кажу. Але операційно, за домовленістю з українцями, можна отримати дуже багато спрощень і безпеки для польських перевізників”, – зазначив Туск.

Прем’єр додав, що готується скоро відвідати Київ: “Мені трохи нерозумно про це говорити, тому що я знаю ситуацію, в якій перебуває президент Зеленський і вся Україна. Неправильно їхати до Києва і присвятити весь візит польським транспортним питанням. Але ми підготуємо цей візит таким чином, щоб під час моєї зустрічі з президентом було зрозуміло, чого ми хочемо досягти”.

Глава уряду також повідомив, що “попросить водіїв не блокувати переходи саме через війну”.

“Ситуація драматична, і я можу заявити, що все одно зроблю дійсно все можливе, щоб полегшити життя і долю польських перевізників”, – підсумував він.

Американська газета The New York Times в світлі цього питання опублікувала матеріал про можливості виходу із ситуації для України, а саме про альтернативний шлях Чорним морем.

Журналісти виразили думку, що блокада кордону польськими далекобійниками серйозно ускладнювала сухопутну торгівлю України, не дозволяючи зруйнованій війною країні експортувати тонни зерна, затримуючи доставку життєво важливого військового обладнання і скорочуючи і без того мізерні доходи країни. Проте з’явився економічний рятівний круг для того, що довгий час вважалося торговельним маршрутом з високим ступенем ризику – Чорне море.

Український уряд заявляв, що понад 10 мільйонів тонн вантажів вже було експортовано через судноплавний коридор, нещодавно створений Україною, щоб обійти фактичну блокаду російських чорноморських портів. Як заявив міністр інфраструктури України Олександр Кубраков, половину цього експорту становить сільськогосподарська продукція.

Ця заява, яка була зроблена лише через день після того, як польські далекобійники відновили блокування одного з головних пунктів перетину кордону з Україною, стала рідкісною світлою плямою у важкому для України періоді, позначеному безрезультатними бойовими діями проти Росії та підривом американської підтримки щодо подальшої військової допомоги, зазначає видання.

Польське новинне медіа Wirtualna Polska опублікувало статтю про думки протестувальників на кордоні. Журналісти пишуть, що для мітингарів є важливим відновлення дозволів для польських перевізників. Рафал Меклер, один із організаторів протестів, також заявив, що спочатку він думав, що цей протест розвіється через кілька днів, але минуло вже майже два місяці і  люди налаштовані досить агресивно.

Далі в матеріалі було ребром поставлено питання “Чого очікують обидві сторони?”. Польські перевізники вимагають  відновлення системи взаємних дозволів на транспортні послуги у бізнес-відносинах між Польщею та Україною. Друга вимога – ліквідація електронної черги автомобілів українського виробництва, які очікують на перетин кордону. Поляки скаржаться, що ця система надає пріоритет українським компаніям, тоді як польські автомобілі чекають в Україні до 20 днів. Перевізники хотіли би, щоб порожні фури, які повертаються з України, могли вільно перетинати кордон.

Іншою стороною суперечки є українські компанії. Після початку війни угода між Україною та ЄС надала їм свободу дій для перевезень між Києвом та Євросоюзом. Це пов’язано з великим попитом на перевезення товарів, гуманітарної та військової допомоги. Водночас українські компанії також хотіли би працювати на маршрутах всередині ЄС. На думку польських перевізників, така конкуренція їх розорить, оскільки українці не платять податки і збори ЄС.

Незалежний англомовний оглядач польської політики Notes from Poland випустив матеріал про проблему польсько-українського кордону на тлі призупинення протесту польських фермерів після запевнення від міністра сільського господарства, що їхні вимоги будуть виконані новим урядом.

Зокрема, він пообіцяв субсидії на кукурудзу, які узгодив із новим прем’єром Туском, і відповідний запит був надісланий Єврокомісії.  В результаті кількість вантажівок, що проїжджали через цей пункт пропуску на початку тижня, зросла майже на 50%.

Однак інші переходи продовжують блокуватися польськими далекобійниками, які протестують проти дешевшої української конкуренції. На одному з них демонстранти посилили блокаду,  пропускаючи лише одну українську вантажівку кожні три години. Як наслідок, час очікування на перетин кордону збільшився до понад 30 днів. Раніше, в рамках угоди з українською стороною, протестувальники почали пропускати три українські вантажівки на годину, порівняно з однією на годину на початку протесту.

У суботу новий міністр інфраструктури Даріуш Клімчак під час зустрічі в Дорогуську з протестувальниками заявив, що Польща “повинна переглянути” чинну торговельну угоду між ЄС та Україною.

“Наразі вона дозволяє “повний допуск – без будь-яких обмежень, умов – українських перевізників на польський та європейський ринок, що призвело до того, що наші перевізники були значною мірою усунуті з ринку”, – заявив Клімчак, якого цитує польське агентство PAP.

Він також додав, що вони дійшли висновку про необхідність перемовин з українською стороною, яка погодилась на переговори.

Під час візиту  до Києва  новий міністр закордонних справ Радослав Сікорський також заявив своєму українському колезі, що “ми повинні відновити умови чесної конкуренції в торгівлі між обома країнами, аби від цього виграли всі”.

У висновку журналісти виділили це як якісну зміну риторики нового уряду порівняно з минулим. Попередній польський уряд на чолі з націонал-консервативною партією Право і справедливість (PiS) вимагав повернення до довоєнної системи дозволів на в’їзд для українських вантажівок, тоді, як новий фактично шукає консенсусну альтернативу.

Олеся Краснолуцька та Віктор Ковальчук, експерт з міжнародних питань Соціополіс

 

Новини від 1News в Telegram та WhatsApp. Підписуйтесь на наші канали та WhatsApp

ПІДПИСАТИСЯ на Telegram-канал 1NEWS Джерело

Всі новини від: 1news.com.ua

Поділитися:

Наші мобільні додатки:

Показів: 17385
Опубліковано: 03.01.24